Därför behövs egna AI‑riktlinjer för kommunikation

 

I vår senaste undersökning uppger 41 % att brist på riktlinjer är ett hinder för att ta steget från experiment till verklig nytta med AI i kommunikationsarbetet.

 
 

 
 

Riktlinjer driver faktisk användning

En global studie från Slack visar att kontorsanställda på arbetsplatser med definierade AI‑riktlinjer är nästan sex gånger mer benägna att prova AI‑verktyg jämfört med dem som saknar sådana ramverk. Liknande samband kommer fram i andra branschrapporter – till exempel pekar McKinsey på att medarbetare som får tydlig vägledning och träning är tre gånger mer benägna att se AI som en avlastning snarare än ett hot.

Undvik överreglering

EU:s kommande AI‑förordning (AI Act) delar in AI‑system i fyra risknivåer där de flesta kommunikationsverktyg hamnar i kategorin ”begränsad risk”, långt från högrisk‑applikationer som styr kritisk infrastruktur. En alltför strikt policy – särskilt om den är utvecklad för helt andra verksamhetsdelar – riskerar att skapa onödiga spärrar och göra organisationen mindre konkurrenskraftig. Tvärtom så bör syftet vara att möjliggöra för medarbetare att använda AI på ett sätt som driver både effektivitet och kreativitet.

 
 

Vad ingår i AI-riktlinjer för kommunikation?

Dokumentet bör inte vara alltför omfattande, men bör ta hänsyn till följande delar:

1 – Juridik & ansvar

  • GDPR och dataskydd

  • Upphovsrätt

  • Relevanta delar ur EU:s AI-förordning

2 – Etik & lämplighet

  • När och varför vi ska använda AI

  • Hur vi undviker bias och diskriminering

  • Kvalitetskontroller innan publicering

3 – Transparens & förtroende

  • Intern ansvarsfördelning

  • Märkning av AI‑genererat innehåll

  • Hur vi kommunicerar om vår AI‑användning

Praktiskt användbara riktlinjer

Det är viktigt att AI-riktlinjerna är tydliga och praktiskt applicerbara i kommunikationsarbetet. De ska ge svar på konkreta frågor, till exempel:

  1. Får jag använda AI till att?

  2. Vilka verktyg och konton är godkända?

  3. Vilken information är okej att ladda upp i ChatGPT?

  4. Måste jag alltid märka AI‑genererade bilder eller texter?

  5. Hur faktagranskar jag svaren innan publicering?

 
 

 
 

Så kommer ni igång

  1. Utveckla ett startkit med kortfattad policy, verktygslista och checklista för innehålls­granskning.

  2. Tillsätt en tvärfunktionell AI‑grupp (t ex kommunikation, jurist, IT, HR) som får se över riktlinjerna och justera dem kvartalsvis.

  3. Pilottesta på ett konkret flöde – till exempel pressmeddelanden – reflektera och dokumentera lärdomar.

  4. Utbilda alla med korta lunch‑&‑learn‑pass och mikro‑guider på intranätet.

  5. Följ upp adoptionen kontinuerligt (hur används AI i dagsläget) och justera riktlinjerna efter faktisk användning.

Tips: Nyttja AI för att ta fram skräddarsydda riktlinjer

På Maniola har vi tagit fram en anpassad GPT (en specialtränad plugin i ChatGPT) som är matad med GDPR, AI-förordningen, Digg och IMYs riktlinjer för AI-användning, samt dokumentation kring upphovsrätt från PRV. Efter att ha ställt några frågor om er organisation kan den skapa skräddarsydda riktlinjer för AI i kommunikationsarbetet. Vill du testa den så hör av dig!

 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

AI i kommunikationsbranschen: Kraftig polarisering mellan pionjärer och eftersläntrare

Nästa
Nästa

Så kommer ditt företag igång med sökoptimering (SEO)