
Kunskap och inspiration
AI i kommunikationsbranschen: Kraftig polarisering mellan pionjärer och eftersläntrare
AI-adoptionen i kommunikationsbranschen går fortsatt trögt – det är huvudslutsatsen från vår senaste undersökning. Trots att vi nu är inne på tredje året med generativ AI står många kommunikatörer och marknadsförare kvar på ruta ett i implementeringsarbetet.
Därför behövs egna AI‑riktlinjer för kommunikation
AI‑verktyg kan redan nu hjälpa till med allt från textbearbetning och bildgenerering till idéarbete, dataanalys, och strategisk planering. Ändå uppger 41 % av de svarande i vår senaste undersökning att brist på riktlinjer är ett hinder för att ta steget från experiment till verklig nytta.
Så kommer ditt företag igång med sökoptimering (SEO)
Sökoptimering (SEO) hjälper din webbplats att synas bättre i sökmotorer som Google, vilket kan ge fler besökare och öka affärsmöjligheter. Den här checklistan visar hur du kommer igång på ett enkelt och strukturerat sätt.
Lisa testar: Dataanalys med ChatGPT
Många kommunikatörer ser ett växande behov av att använda AI i sitt arbete med dataanalys. I denna video visar Lisa hur du enkelt kan använda ChatGPT för att få värdefulla insikter och praktiska tips på hur du kan förbättra ditt nyhetsbrev och göra det mer relevant för dina mottagare.
Lisa testar: Open AIs videomodell Sora
Med Sora kan du generera video i 480p-1080p på upp till 20 sekunder, välja önskat format, och anpassa stilen på din video genom att välja bland förinställda alternativ, eller skapa din egen.
Lisa testar: Videogenerering med Runway
Runway är en AI-driven videomodell och plattform för att skapa, redigera och generera videor med avancerad maskininlärning. I denna video testar och utvärderar Lisa verktyget.
Så skapar du en framgångsrik AI-strategi i fem steg
För att AI ska ge maximal effekt i din verksamhet behövs en tydlig strategi som kopplar tekniken till konkreta verksamhetsmål. I denna artikel går vi igenom fem nyckelsteg för att utveckla en AI-strategi som framtidssäkrar din organisation.
Lisa testar: Kanvas i ChatGPT
Kanvas-funktionen i ChatGPT låter dig arbeta med längre texter eller kod i en separat redigerbar yta. Det är särskilt användbart när du vill skapa, redigera eller iterera på dokument, artiklar, rapporter, uppsatser, eller programkod. I denna video visar Lisa hur det fungerar.
Lisa testar: Transkribering med Google AI Studio
Att kunna omvandla video till text öppnar upp möjligheter för att snabbt och enkelt skapa artiklar, sociala medieinlägg eller annat typ av innehåll. I denna video visar Lisa hur det fungerar med Google AI Studio.
Bygg ditt eget expertteam med AI
Hur är GPT:er användbara för dig som jobbar med kommunikation? I den här artikeln får du veta hur GPT:er fungerar och hur du kan använda dem för att effektivisera och förbättra ditt arbete – från kreativt skapande till strategisk planering och dataanalys.
Brist på AI-strategi skapar ett A-lag och B-lag i kommunikationsbranschen
AI revolutionerar kommunikationsbranschen och skapar en tydlig skiljelinje: A-laget som agerar strategiskt och B-laget som står stilla. Hur undviker din organisation att hamna på efterkälken?
SEO för ChatGPT – så funkar det
ChatGPT:s nya sökfunktion förändrar hur företag syns online. I denna artikel finner du några praktiska tips för att optimera ditt innehåll för ChatGPT.