
Kunskap och inspiration
Lisa testar: Målgruppsanalys med OpenAIs deep research
När konkurrensen om människors uppmärksamhet hårdnar blir det allt viktigare att verkligen förstå vem du kommunicerar med. I det här klippet visar Lisa steg för steg hur du kan göra en träffsäker målgruppsanalys med hjälp av OpenAIs deep research.
Från AI-pionjär till förändringsagent
Medan AI exploderar i användning globalt, står många organisationer stilla. Vår undersökning visar att endast 15% av kommunikatörer och marknadsförare är redo för denna förändring. Men mitt i osäkerheten växer en ny kraft fram – förändringsagenterna. Vad gör dem så avgörande – och hur tar din organisation steget från sporadisk till strategisk användning?
De bästa AI-verktygen för kommunikatörer och marknadsförare
På Maniola testar vi ofta nya verktyg inom generativ AI. Dels för att utveckla våra egna arbetsprocesser, men också för att vara vassa rådgivare till våra kunder. Här har vi sammanställt de verktyg som vi tycker håller måttet för professionella kommunikatörer och marknadsförare.
Generativ AI och energiförbrukning: Hur hållbart är det att använda ChatGPT?
Debatten om generativ AI och dess energiförbrukning har intensifierats i takt med att tekniken blir alltmer integrerad i vår vardag. När vi föreläser om möjligheterna med AI får vi ofta frågan från oroade deltagare: Hur hållbart är det egentligen att använda verktyg som ChatGPT och Microsoft Copilot?
Så anpassar du din SEO-strategi för AI Overviews
AI Overviews är Googles senaste steg i att göra sökupplevelsen mer direkt och AI-driven. För användare innebär det snabbare svar. För marknadsförare och SEO-specialister innebär det en ny spelplan där synlighet inte alltid leder till klick.
AI i kommunikationsbranschen: Kraftig polarisering mellan pionjärer och eftersläntrare
AI-adoptionen i kommunikationsbranschen går fortsatt trögt – det är huvudslutsatsen från vår senaste undersökning. Trots att vi nu är inne på tredje året med generativ AI står många kommunikatörer och marknadsförare kvar på ruta ett i implementeringsarbetet.
Därför behövs egna AI‑riktlinjer för kommunikation
AI‑verktyg kan redan nu hjälpa till med allt från textbearbetning och bildgenerering till idéarbete, dataanalys, och strategisk planering. Ändå uppger 41 % av de svarande i vår senaste undersökning att brist på riktlinjer är ett hinder för att ta steget från experiment till verklig nytta.
Så kommer ditt företag igång med sökoptimering (SEO)
Sökoptimering (SEO) hjälper din webbplats att synas bättre i sökmotorer som Google, vilket kan ge fler besökare och öka affärsmöjligheter. Den här checklistan visar hur du kommer igång på ett enkelt och strukturerat sätt.
Lisa testar: Dataanalys med ChatGPT
Många kommunikatörer ser ett växande behov av att använda AI i sitt arbete med dataanalys. I denna video visar Lisa hur du enkelt kan använda ChatGPT för att få värdefulla insikter och praktiska tips på hur du kan förbättra ditt nyhetsbrev och göra det mer relevant för dina mottagare.
Lisa testar: Open AIs videomodell Sora
Med Sora kan du generera video i 480p-1080p på upp till 20 sekunder, välja önskat format, och anpassa stilen på din video genom att välja bland förinställda alternativ, eller skapa din egen.
Lisa testar: Videogenerering med Runway
Runway är en AI-driven videomodell och plattform för att skapa, redigera och generera videor med avancerad maskininlärning. I denna video testar och utvärderar Lisa verktyget.
Så skapar du en framgångsrik AI-strategi i fem steg
För att AI ska ge maximal effekt i din verksamhet behövs en tydlig strategi som kopplar tekniken till konkreta verksamhetsmål. I denna artikel går vi igenom fem nyckelsteg för att utveckla en AI-strategi som framtidssäkrar din organisation.