Så gör du för att synas på Google: Guiden för att sökordsoptimera innehåll på din webbsida

 

Hur går man tillväga för att synas på Google? Genom att inkludera SEO, eller sökmotoroptimering, i din innehållsstrategi ökar du din synlighet på sociala medier.

Vi har tagit fram en guide för hur du genomför en sökordsanalys i praktiken som underlättar din content-planering: från research till optimering.

 

 

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska. De senaste åren har det blivit tydligt hur viktigt SEO är för att nå igenom bruset och utmana sina konkurrenter. Statistik visar att majoriteten av alla upplevelser på nätet börjar med en sökning, och att ungefär en tredjedel av användarna klickar på ett av de tre första sökresultaten.

 
 

 
 

Varför SEO är viktigt för din innehållsstrategi

Statistiken som talar: därför behöver du en SEO-strategi

Källa: SearchEngineJournal, SEJ

  • 93% av alla upplevelser online börjar med en sökmotor.

  • Google har för närvarande 91,75% av den globala marknadsandelen för sökmotorer.

  • 90% har använt internet för att hitta ett lokalt företag under det senaste året.

  • 62% av alla Google-sökningar som görs på stationära enheter resulterar i ett organiskt klick, och 41% på mobila enheter.

Innan du påbörjar din sökordsanalys bör du fundera på vad syftet med analysen är: Huvudmålet är att ranka på Googles förstasida med de sökord som betyder mest för din verksamhet och din målgrupp. För att göra det behöver du ta reda på vilket sökintresse som finns bland relevanta sökord och anpassa din webbsidas innehåll i samband med framtagandet av en innehållsplan, och du kan även jobba med betalda sökordskampanjer för de mest värdefulla sökorden. 

Så genomför du en enkel sökordsanalys

1. Gör grundlig research för att samla relevanta sökord

Det första du gör är att ta fram en lång lista med sökord, vilket du kan göra med Googles gratisverktyg Keyword Planner. För ett spetsigare resultat och mer data (exempelvis den exakta sökvolymen per månad) kan du använda ett SEO-verktyg (se faktaruta nedan). De initiala sökorden får du fram genom att fundera på vilka sökord du helst vill ranka högt på. Gör Google-sökningar på dessa ord och titta på vilka termer som används på förstasidans resultat. Vidare kan du blicka inåt: vilka ord genererar länkklick på din nuvarande webbsida? Vilka ord använder ni på webbsidan idag?

I de allra flesta SEO-verktyg kan du sedan skriva in dina sökord för att få förslag på relaterade termer att lägga till. För att få fram ännu fler sökord kan du utgå från dina konkurrenters domäner för att få en tydlig bild av exakt vilka ord som är viktigast inom din bransch. Använd verktyg som Excel eller Google Sheets för att sammanställa listan.

Om du redan använder Google för annonsering kan du titta på den befintliga datan därifrån. Vilka sökord genererar flest konverteringar eller länkklick? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Ta med dina lärdomar och sökord från datan vidare i analysen!

2. Rensa och kategorisera sökorden

Efter att du fått fram en lång lista sorterar du bort irrelevanta sökord och ord med låg sökvolym. En väldigt hög sökvolym indikerar ofta att du har inkluderat alltför brett ämne, testa att istället kombinera ordet med andra söktermer. Räkna även med svårighetsgrad och kostnad per klick när du rensar bland sökorden! Kategorisera sedan in sökorden i kluster: det kan exempelvis vara utefter hur din hemsida är strukturerad, ämneskategorier eller kundresan.

Tre vanliga verktyg för sökmotoroptimering

  • SEMRush. Verktyget gör bland annat att du enkelt kan bedöma och övervaka dina rankningar, identifiera förändringar och få insikter om nya rankningsmöjligheter. Du kan även identifiera sökord, bygga länkar och göra konkurrentanalyser.

  • Mangools. Ett av de mest populära tjänsterna som erbjuds av Mangools är KWfinder, som är ett av de mest sofistikerade verktygen för att identifiera relevanta sökord. Du får även tillgång till verktyg som låter dig bevaka tracking och att bygga länkar.

  • Ahrefs. Utöver de vanliga tjänsterna som att identifiera sökord och bevaka ranking erbjuder Ahrefs även ett verktyg som gör att du enkelt kan researcha innehållsidéer. Du kan även automatiskt skanna din webbplats efter SEO-problem.

Optimera din synlighet i sökresultaten

Se över innehållet på din hemsida

För att optimera din hemsida behöver du veta vilka delar Google utvärderar för att avgöra vilket innehåll som ska dyka upp i sökresultatet.

Sidtiteln, det vill säga sidans huvudrubrik, är en av de absolut viktigaste faktorerna. Den ska vara deskriptiv, kortfattad och innehålla det viktigaste sökordet för sidan i fråga. Följande bild visar på hur Matsmart använt sidtiteln för att ranka på resultatsidan för sökordet kaffe”.

Skärmdump på en Google sökning från Matsmart. En vit pil markerar meningen "kaffe & te online"

Använd både primära och sekundära sökord i sidans innehåll. Det är viktigt att du skriver innehåll som är relevant och informativt för målgruppen – det signalerar till sökmotorerna att sidan faktiskt handlar om det ämne som sökts efter, och att din sida därför bör synas upp i sökresultaten.

Låt dig guidas av din sökordslista men skriv naturligt utan att forcera in sökord som gör innehållet svårbegripligt. Det är viktigt att du inkluderar primära sökord huvudrubriken (H1), och flera av dina sökord i underrubrikerna och brödtexten.

Google och andra sökmotorer använder också texten i webbadressen till sidan för att fastställa innehållet på webbsidan. Du bör använda ditt sökord eller din fras i sista delen av permalänken, som kallas för en “slug”. Här ska du inkludera dina viktigaste sökord.

En skärmbild på en url för Maniolas artikel om brand audit. Pil som pekar på url:en

Din sidas metabeskrivning ger ytterligare information till sökmotorn och användarna om vad din sida handlar om. Placera ut både primära och sekundära sökord, och tänk på att beskrivningen ska vara läsbar, användbar och kortfattad. Här ser du metabeskrivningen i Google-sökresultatet för den ovan nämnda sidan på Matsmart:

Skrämbild av en google sökning. Vit pil som visar hur en metabeskrivning för matsmart ser ut.

Bygg externa och interna länkar

Bara för att du har skapat innehåll som folk söker efter och som sökmotorerna förstår betyder inte det att ditt innehåll kommer att ranka högt. Detta beror på att en uppsjö av andra webbplatser också har dessa egenskaper, och därmed tävlar med dig om en plats på Googles förstasida. Google har själva bekräftat att två av de viktigaste rankningsfaktorerna för SEO är kvalitetsinnehåll och länkar. Idag märker nämligen sökmotorns algoritmer om du använder sökord på ett onaturligt sätt, genom att exempelvis överanvända dessa för att rankas högre.

Länkarna och begreppen som används inom SEO

  • Interna länkar (internal links) är de länkar som existerar mellan sidorna på din egen webbplats.

  • Inkommande länkar (inbound links) är de länkar som kommer från andra webbplatser eller ett annat domännamn.

  • Externa länkar (outbound links) är de länkar som du på din webbplats leder ut till andra webbplatser.

För att kunna överträffa dina konkurrenter måste du alltså etablera auktoritet och tillit, vilket bland annat uppnås genom att “tjäna” länkar från auktoritativa webbplatser. Konceptet är enkelt: pålitliga webbplatser tenderar att länka till andra pålitliga webbplatser, medan webbplatser med lågkvalitativt innehåll länkar till andra webbplatser med låg kvalitet. Ju fler pålitliga webbplatser du länkar till och som i retur länkar till dig, desto mer pålitlig kommer du bli i algoritmens ögon.

Utvärdera löpande

När du gått igenom och optimerat alla delar av hemsidan kan du övervaka din ranking på sökmotorns resultatsidor – kom ihåg att det kan ta ett tag innan du ser konkreta resultat. Uppdatera och optimera innehållet när det behövs med fler eller andra sökord.

 
 
 

 

Behöver du hjälp med SEO?

Vi på Maniola Studios hjälper dig gärna med hela processen från sökordsanalys och sökmotoroptimering till innehållsmarknadsföring. Kontakta oss för mer information!

 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

Så kommer AI att fundamentalt förändra hur marknadsavdelningar fungerar

Nästa
Nästa

Från mål till handling: Öka effektiviteten och nå dina mål med OKRs