Mät effekten av din kommunikation
Funderar du på hur din verksamhet kan mäta effekten av er kommunikation? Problemet är sällan att man saknar tillgång till data – flaskhalsen brukar snarare vara avsaknaden av ramverk, verktyg och kompetens för att analysera den, och agera på insikterna.
Det blir allt viktigare för kommunikatörer att kunna visa på kommunikationens effekt på verksamhetsmålen. För att arbeta så effektivt som möjligt med begränsade resurser är det viktigt att förstå verksamhetens prioriteringar och vilket resultat varje spenderad krona ger.
Genom att lära oss mer om våra målgrupper och vilka aktiviteter som driver önskade beteenden kan vi öka effekten av vår kommunikation. Ett första steg är att ha ett ramverk med tydliga mål och nyckeltal på plats. Därefter kan vi bygga på med smarta analysverktyg och ett datadrivet, agilt arbetssätt.
Från strategiska vägval till mätbara nyckeltal
Med mål, delmål och nyckeltal blir det enkelt att mäta och utvärdera effekten av er marknadsföring eller kommunikation. Lärandet blir en naturlig del av mätprocessen och ni blir kontinuerligt vassare på att bevisa er påverkan på de övergripande målen.
På Maniola Studios arbetar vi med ramverk som fungerar lika bra oavsett vad målet med er kommunikation är: försäljning, en lyckad informationskampanj, opinionsbildning, medlemsrekrytering eller donationer till välgörande ändamål. Oavsett om du arbetar i offentlig sektor, på en startup, i ett storbolag eller för en förening utvecklar vi en effektmätningsmetod som fungerar för er.
Kompetensutveckla teamet
För att skapa förutsättningar att implementera ett nytt arbetssätt kan ni behöva öka kunskapsnivån hos en eller flera personer i teamet. Vi erbjuder skräddarsydda utbildningar, på plats eller på distans, där vi tillsammans sätter agendan så att det blir så relevant och givande som möjligt för deltagarna.
Vi håller också öppna utbildningar i samarbete med Sveriges Kommunikatörer.
Teknisk implementation av mätverktyg
Ibland saknas grundförutsättningarna för att praktiskt komma igång med mätning och webbanalys. Kanske ska nya verktyg införskaffas eller kod implementeras. Det kan också vara så att man vill sätta upp grunden och testköra en annonskampanj för att få ett praktiskt exempel på hur man arbetar med analysen av en sådan kampanj. Vi tar fram ett förslag på hur vi bäst hjälper dig utifrån dina förutsättningar.
Automatiserad rapportering med dashboards
Ett sätt att effektivisera arbetsprocesserna är att automatisera en pedagogisk visualisering och rapportering av data till interna eller externa nyckelpersoner.
Vi hjälper er att hitta rätt verktyg för att visa valda nyckeltal och diagram i realtid, till exempel Google Data Studio eller Klipfolio. Sedan designar vi en dashboard specifikt anpassad för er som ska arbeta med den, och säkerställer att den inte bara visor siffror utan pedagogisk och agerbar data.
Hör gärna av dig!