Alla startups behöver ett Minimum Viable Brand
Mathias Westphal berättar om varför varumärket är ett essentiellt verktyg för att lyckas på en konkurrensutsatt marknad och presenterar ett ramverk för att bygga ett Minimum Viable Brand som hjälper ditt företag att växa.
Många driftiga entreprenörer förutsätter att efterfrågan på deras lösning är så pass stark att det bara handlar om att få ut den på marknaden för att börja dra in kunder. Det är frestande att gå händelserna i förväg, speciellt då du jobbar med begränsade ekonomiska medel och under en strikt deadline.
Den absolut vanligaste tillväxtstrategin för en startup är att lägga fokus på att utveckla en Minimum Viable Product (MVP). Ofta har man utvecklat en teknologi med flertalet användningsområden, utan att vara helt säker på vilken som kommer att tilltala kunderna mest. Planen blir då att skynda på lanseringen och att låta kunderna bestämma när lösningen väl finns på marknaden.
Med en övertro på produktens säljbarhet i sig själv glömmer man lätt bort att varumärket är minst lika viktigt som funktioner. Med ett Minimum Viable Brand (MVB) på plats kommer du och ditt team att tydligare kunna sälja ert erbjudande, och effektivt marknadsföra produkten till rätt målgrupp.
Varumärket är ett affärskritiskt verktyg som skapar kommersiellt värde
Inget företag kan överleva genom att bara skapa nya produkter utan att marknadsföra dem. Det är inte helt lätt att definiera exakt vad ett varumärke är, men ändå är det livsviktigt för företag att ha ett. För att få konsumenter att förstå din produkts värde måste du nämligen övertyga dem både på ett rationellt och ett emotionellt plan.
Det rationella värdet ligger i de praktiska funktionerna av produkten och hur pass effektivt den löser ett problem – men det är i varumärkesbyggandet du slår in på en emotionell frekvens. Det är här du bygger känslomässiga relationer till kunder och konsumenter, och skapar positiva associationer till produkten.
Ett starkt och tydligt varumärke ger en rad fördelar:
Attrahera din ideala kund
Öka effektiviteten i marknadsföringen
Gör det möjligt att ta ut ett högre pris
Öka värdet på hela affärsverksamheten
Vi människor upplever ofta att vi agerar och tar beslut helt baserat på ett rationellt tänkande, men om det vore så enkelt skulle det inte finnas någon marknad för Rolexklockor, iPhones eller Hermèsväskor. För hur kommer det sig egentligen att vi väljer att betala tusentals kronor för en produkt istället för att välja en billigare variant med samma funktion?
Det är i den här processen som varumärket kommer in i bilden – för i de allra flesta fall är det just varumärket du säljer. Som entreprenör är det viktigt att du förstår att konsumenter kan tänka sig att betala mer för att få en upplevelse och ett socialt momentum som är större än själva produkten.
Ett MVB består av de allra viktigaste och grundläggande byggstenarna för att på ett effektivt sätt bygga ett varumärke för din produkt. Mathias Westphal har konstruerat ett ramverk bestående av tre delar som tillsammans skapar ett fundament för ditt varumärke.
Riktning: Varför finns ni och vart ska ni?
En bra plats att börja på är att fundera över varför företaget finns, vart ni är på väg och vilka problem ni löser för era kunder. Har du svar på dessa frågor kommer det att bli betydligt enklare att börja bygga ett varumärke.
Utöver dessa specifika riktlinjer är det vara en god idé att kartlägga vilken värdegrund ni har som företag. Vad står ni för? Vilka värderingar är viktiga för er? Vilken position vill ni ta på marknaden? Och hur särskiljer ni er från era konkurrenter?
Värderingar är något som konsumenter fäster sig vid och som har blivit allt viktigare de senaste åren, speciellt bland unga. Research som har gjorts på Gen Z visar att 67% slutar konsumera en produkt om de inte kan stå för företagets värderingar, eller om företaget agerar sig på ett sätt som inte går i linje med deras värderingar. Att bygga ett varumärke baserat på värderingar kommer alltså att hjälpa din produkt att stå ut och väcka intresse på en konkurrensutsatt marknad.
Identitet: Vilka är ni?
När du har kommit fram till vilken riktning som gäller är det dags att börja implementera den i en visuell och språklig identitet.
En visuell identitet ska åtminstone bestå av en logotyp, ett typsnitt och en färgpalett. Du måste även fundera på tonaliteten – hur kommunicerar ni? Är ni roliga eller seriösa? Avslappnade eller professionella? Du behöver även definiera vilka budskap ni vill kommunicera för att skapa intresse för er produkt.
Namn – vad heter ni?
Logotyp, typsnitt och färger – hur ser ni ut?
Tonalitet – hur pratar ni?
Budskap – vad är er story?
Att välja rätt namn
För många startups känns det naturligt att välja ett varumärke som tydligt beskriver det företaget eller produkten gör. Varje år får den svenska registreringsmyndigheten, Patent- och registreringsverket (PRV), och EU:s immaterialrättsmyndighet (EUIPO) in ett stort antal ansökningar för registreringar av varumärken – men många avslås eftersom namnet anses vara för beskrivande för produkten eller inte tillräckligt unikt.
Ett vanligt misstag med ett beskrivande namn är en konsekvens av att många startups ändrar inriktning på verksamheten allt eftersom. Om ditt bolagsnamn beskriver det som företaget gjorde i starten så kan det vara så att du i slutändan sitter med ett namn som inte alls stämmer in på det du gör.
Riktlinjer för ett bra namn
Namnet ska vara meningsfullt. Ett namn som är meningsfullt för er kommer göra det lättare att kommunicera ut vad ni gör och skapa en positiv känsla kring företaget. Man ska dock vara försiktig med att att välja ett beskrivande namn, eftersom att ett företag i startfasen förändras väldigt mycket. I slutänden kanske det blir så att namnet inte alls passar produkten.
Det ska vara distinkt. Säkerställ att er varumärke står ut mot era konkurrenter genom att inte välja ett liknande namn. Gör det enkelt för målgruppen att minnas er.
Det ska vara lättillgängligt. Namnet ska vara enkelt att säga och komma ihåg, och det ska inte vara svårt att stava. Ju enklare, desto bättre.
Det ska vara skyddbart. Gör en grundlig research för att säkerställa att det inte finns ett annat företag registrerat med samma namn, för då kommer du inte att få behålla det.
Det ska vara framtidssäkrat. Med dagens snabba innovationstakt kan det hända att namnet blir utdaterat om det är för deskriptivt eller anspelar på ett specifikt användningsområde, en teknologi eller en trend.
Att bygga en budskapsplattform
Ett av de viktigaste verktygen för att effektivt kunna kommunicera till dina målgrupper är budskapsplattform. Det hjälper dig att säkerställa att din kommunikation är koncis och konsekvent – så att den bidrar till en högre effekt och effektivitet.
En budskapsplattform ska ge svar på följande frågor:
Vad erbjuder vi?
Vilket problem löser vi?
Hur skiljer vi oss från andra?
Varför ska kunden välja oss?
Verktyg: Hur aktiverar ni varumärket?
För att kunna kommunicera ditt varumärke till både partners, kunder och anställda behöver du en grund av verktyg som alla behöver samverka för att uppnå en effektivitet i kommunikationen och för att börja bygga ett starkt varumärke.
De viktigaste verktygen för att effektivt kommunicera ditt företag och ditt erbjudande är:
Annonsering – för att väcka uppmärksamhet
Webbplatsen – för att skapa intresse
Produkten eller tjänsten – för att skapa en positiv användarupplevelse
Öka dina chanser att bli framgångsrik
Dagens entreprenörskap ser inte likadant ut som det gjorde för bara en generation sedan. Vi lever i en digital värld med ett massivt informationsflöde, där din produkt riskerar att bli förbisedd eller bortglömd. Att investera i ett Minimum Viable Brand minskar riskerna och ökar möjligheterna att bygga en lönsam och hållbar affär.