Digital Brand Audit: Öka effekten av din marknadsföring

 

Varumärket är ditt i särklass viktigaste verktyg för att slå igenom på en konkurrensutsatt marknad. Det vanligaste sättet att bygga varumärke idag är genom digitala kanaler, men hur bedömer man egentligen hur bra ett varumärke faktiskt presterar?

Maniola Studios har tagit fram en metod som utvärderar hur ditt varumärke faktiskt mår, och som i detalj visar var förbättringspotentialen finns i dina digitala kanaler.

 

 

Inget varumärke har en evig hållbarhet. Snarare är varumärkesbyggande en ständigt pågående process som då och då behöver felsökas, optimeras och utvecklas. Att bygga ett varumärke med förväntningen att det ska bli perfekt redan från början är alltså att ta sig vatten över huvudet.

Ditt varumärke är minst lika viktigt för att skapa kommersiellt värde som den produkt du säljer eller den tjänst du erbjuder. Därför är det nödvändigt med en regelbunden genomgång och revision för att säkerställa att din varumärkesstrategi förblir attraktiv och relevant för din målgrupp.

 

 
 
 

Vad är en Digital Brand Audit?

En Digital Brand Audit, eller varumärkesdiagnos, innebär att göra en detaljerad analys och utvärdering av hur ditt varumärke presterar i digitala kanaler. Maniola Studios har tagit fram ett ramverk som består av sex utvärderingskriterier, som täcker hela fältet för varumärkesbyggande: från trovärdighet och attraktivitet till sökbarhet och användarvänlighet. Vi går in med ett utifrån-och-in-perspektiv för att du ska få insikt i hur varumärket uppfattas av era kunder.

 

En Digital Brand Audit, eller varumärkesdiagnos, innebär att göra en detaljerad analys och utvärdering av hur ditt varumärke presterar i digitala kanaler.
 
 

Vi går igenom varje kriterium steg för steg, vilket gör det betydligt enklare att upptäcka brister och utvecklingspotential. En varumärkesdiagnos innebär alltså att mäta varumärkets styrkor och svagheter i syfte att öka effekten av din marknadsföring – vi ställer en diagnos på ditt varumärkes digitala närvaro, helt enkelt!

Syfte och målsättning

Verktyget syftar till att öka effektivitet och effekten av marknadsföringen för att nå övergripande verksamhetsmål. Målsättningen är att utvärdera ett varumärkes närvaro i digitala kanaler för att identifiera förbättringsmöjligheter.

Varför bör jag genomföra en Digital Brand Audit?

Ett varumärke är så pass komplext, rörligt och mångfacetterat att många upplever svårigheter i att veta var någonstans man ska börja sin utvärdering. En Digital Brand Audit låter dig utvärdera varumärkets framgång i sin helhet, för att skapa en tydlig överblick.

När ska jag genomföra en Digital Brand Audit?

I regel bör du göra en varumärkesdiagnos årligen för att utvärdera hur ditt varumärke presterar. Du kan inte fatta några välgrundade beslut om produktlanseringar eller marknadsföringsstrategier om du inte har en god förståelse för hur ditt varumärke faktiskt mår. Du kan även passa på att göra en varumärkesdiagnos inför särskilda produktlanseringar eller stora event för att säkerställa maximal effekt.

Utvärderingskriterier för en heltäckande analys av ditt varumärke

Utvärderingen görs baserat på följande kriterier: sökbarhet, användbarhet, relevans, attraktivitet, trovärdighet samt konsekvens. Dessa täcker in viktiga aspekter för att bedöma hur väl varumärket presterar.

För att fånga in helheten och möjliggöra mätbarhet inom samtliga kriterier tittar vi på olika punkter i respektive kategori.

 
 

    Sökbarhet: Varumärket och dess produkter är enkel att söka fram och hitta till.

    Användbarhet: Alla kontaktytor är lätta att navigera, förstå och använda för målgruppen.

    Relevans: Innehållet är relevant, värdeskapande och anpassat efter målgruppen.

    Attraktivitet: Varumärket presenteras på ett för målgruppen attraktivt sätt.

    Trovärdighet: Varumärket uppfattas som pålitlig och trovärdig genom transparens och tydlighet.

    Konsekvens: En sammanhållen och konsekvent upplevelse av varumärket i alla kontaktytor.

 
 

Så analyserar och utvärderar vi ditt varumärke

Vi analyserar och betygsätter varje utvärderingskriterium på en skala från 1 till 5, där 5 är det högsta betyget medan 1 är det lägsta. För att göra en effektiv utvärdering av ditt varumärke behöver vi tydliga riktlinjer i form av dina övergripande affärsmål. Innan en Digital Brand Audit kan det alltså vara bra att se över och bedöma verksamhetens strategiska mål, affärsuppdrag och marknadsföringsplan.

Att få ett par nya ögon på ditt varumärke från ett utifrån-perspektiv är en viktig tillgång. Vi använder både kvalitativa och kvantitativa metoder i varje steg för att skapa en så bred och levande bild som möjligt av ditt varumärke.

 
 
 

 
 
 

Våra rekommendationer

Efter analysen gör vi en samlad bedömning av ditt varumärke bestående av en betygsättning av varje utvärderingskriterium. Du får en tydlig överblick över vilka områden du redan jobbar riktigt bra med, samt vilka områden som har förbättringspotential.

Vi skapar även tydliga, agerbara rekommendationer utifrån insikterna som du kan arbeta vidare med. Vi bedömer också vilka prioriteringar du bör göra för att få ut mest värde av ditt varumärke – och din marknadsföring.

 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

Webbinarium: Arbeta effektivt med mål och mätning

Nästa
Nästa

Google Analytics 4 är här – så GDPR-säkrar du din webb