Google Analytics 4 är här – så GDPR-säkrar du din webb

 

För många organisationer är webben en av de viktigaste kanalerna för att nå ut till målgruppen. Att förstå hur besökarna interagerar med innehållet är en förutsättning för att utvärdera effekten av varumärkets digitala kommunikation. Här är allt du behöver veta om Google Analytics 4 för effektiv och GDPR-säkrad webbanalys.

 

 

Nyheter bland mätetal och rapporter i GA4

Google Analytics är det överlägset mest populära webbanalysverktyget, och används idag av en tredjedel av den svenska marknaden. Sedan 2012 har versionen Universal Analytics (UA) gällt, men 2020 lanserades Google Analytics 4 (GA4). Den 1 juli 2023 slutade UA att sluta samla in data, och för dem som vill fortsätta använda Google Analytics blir en uppdatering nödvändig.

Lisa Walder är strateg och analytiker hos oss på Maniola Studios. Här berättar hon om vad uppdateringen till GA4 innebär för dig som är marknadsförare, kommunikatör eller som arbetar inom en branschorganisation.

 

 

Får vi använda Google Analytics 4 ur ett GDPR-perspektiv?

Fram till början av juli i år var det, enligt beslut från IMY, inte lagligt att använda Google Analytics. Sedan dess har dock nya lagar stiftats… häng med i turerna om GA och GDPR här nedan!

IMY:s beslut om att sluta använda Google Analytics

Den 3 juli 2023 gick Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) ut med beslutet om att fyra svenska bolag måste sluta använda Google Analytics. Två av bolagen fick dessutom betala sanktionsavgift. Framför allt grundades domen i att det inte varit tillåtet att föra över personuppgifter till servrar i USA:

Personuppgifter får enligt dataskyddsförordningen, GDPR, överföras till tredjeland, alltså länder utanför EU/EES, om EU-kommissionen har fattat beslut att landet i fråga har en adekvat skyddsnivå för personuppgifterna som motsvarar den som finns inom EU/EES. EU-domstolen slog dock genom Schrems II-domen fast att USA vid tiden för domen inte kunde anses ha en sådan adekvat skyddsnivå.

Vändning med nytt EU-beslut

Bara en vecka efter IMY:s beslut, den 10 juli, kom dock ett nytt EU-beslut. I och med detta blev det tillåtet att överföra personuppgifter till USA. Landet har nämligen uppdaterat sitt avtal med EU (Privacy Shield II), och anses nu uppnå adekvat skyddsnivå.

I och med detta är IMY:s beslut redan baserat på föråldrad lagstiftning, och många gör tolkningen att GA4 i praktiken är lagligt igen.

Checklista för GDPR-vänligt GA4

  • Följ utveckling av lagstiftning noga och stäm av med jurist vid behov

  • Säkerställ att en bra cookiebanner används (t. ex. Cookiebot) och att Googles skript endast körs efter användarens samtycke

  • Uppdatera integritets- och cookiepolicy med information om GA4

GA4:s nyheter i teknik och rapportering

Fokus på händelser förändrar allt

En annan fördel med GA4 är att Google skapat en mer logisk datastruktur. Istället för att basera datan på besöksnivå har man nu valt att basera den på händelser. Fördelen med detta är att vi på ett bättre sätt kan följa vad en faktiskt användare (unik webbläsare) gör, istället för att ibland begränsas till vad som sker under ett besök.

Denna förändring medför nyheter i vilka olika dimensioner, mätetal och segment som finns tillgängliga, och hur de kan användas.

– Min upplevelse är att det behövs lite arbete för att lära sig likheterna och skillnaderna i hur datan fungerar i GA4 jämfört med GA3. Till exempel mäts besök på ett annorlunda sätt, och avvisningsfrekvens (bounce rate) finns inte längre. Vyer har också försvunnit, så du behöver segmentera din data på andra sätt. Känner man inte till sådant på förhand kan man få en liten chock när man letar i rapporterna säger Lisa.

Anonymiserade IP-adresser

IP-adresser räknas som personuppgifter. Du behöver inte göra några extra inställningar för att anonymisera dem i GA4 – det görs automatiskt.

Rustat för ett internet utan cookies

Du behöver själv säkerställa att besökaren samtycker till användandet av cookies på din sajt. Nytt i GA4 är att verktyget bara använder förstapartscookies, och använder avancerad maskininlärning för att fylla i de datagap som uppstår i konverteringsdata när en besökare nekar cookies.

Lilla cookieskolan

Förstapartcookies – används av GA4

  • Sätts av sajten du besöker

  • Samlar in data om ditt surfbeteende på en domän

  • Sparas ofta under längre tid i din webbläsare och hjälper dig att komma ihåg information för att autofylla formulär, sparar varorna i din varukorg m.m.

Tredjepartcookies – används inte av GA4

  • Sätts inte av sajten du besöker utan av tredje part, t. ex. en annonsplattform

  • Samlar in data om ditt surfbeteende på flera domäner, vilket kan innebära sämre integritet för dig som användare

  • Kartlägger dina dina intressen och köpbeteenden för att skapa en profil för annonsörer att annonsera mot

Definiera dina mål och skapa skräddarsydda rapporter

Precis som i Universal Analytics gäller det att du är skicklig på att sätta upp tydliga, mätbara mål innan du ger din in i verktyget. På så sätt vet du precis vad du behöver kunna mäta och vilka rapporter som ska skapas för att följa upp effekten av din kommunikation kopplat till verksamhetens mål.

– I början är det lite ovant att navigera, alla rapporter ligger inte på samma plats som du är van vid och så vidare. De inbyggda rapporterna lämnar tyvärr mycket att önska i GA4, även om de går att redigera i viss mån. Men när du blivit varm i kläderna och kan skapa helt egna rapporter under menyvalet Utforskningar, skräddarsydda för just dina nyckeltal, kommer du att tycka att GA4 är betydligt vassare och mer intuitivt – jag lovar!  

 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

Digital Brand Audit: Öka effekten av din marknadsföring

Nästa
Nästa

Vad är growth marketing? - vi går igenom grunderna, verktygen och begreppen