Vad är growth marketing? - vi går igenom grunderna, verktygen och begreppen

 

Growth marketing eller growth hacking handlar i grund och botten om att få din organisations affär att växa genom smart, digital och datadriven marknadsföring. Till skillnad från performance marketing, som avser hur du får fler konverteringar i målgruppen, så handlar growth marketing snarare om marknadsföringen som helhet.

 

 

Inom growth marketing är det därför viktigt att jobba datadrivet för att hitta rätt budskap – i rätt kanaler – till rätt mottagare – i rätt tid. 

Låter det som mycket jobb? Som tur är finns det en rad av metoder, begrepp och verktyg som underlättar arbetet. Vi har samlat ihop några av de vanligaste begreppen inom growth marketing, och förklarar här vad de betyder. God läsning!

 

 

Målgrupper (sett ur ett growth marketing-perspektiv)  

För att marknadsföringen ska växa krävs det att du hela tiden har kontakt med din målgrupp. Det räcker inte att skicka ut ett budskap till en prospekteringsmålgrupp och hoppas på att de konverterar. Istället måste du jobba kontinuerligt med kundresan och prata med mottagarna. Därför pratar man ofta om två olika typer av smarta metoder för att nå målgrupperna:

  • Retargeting: Här når vi mottagare som redan har tagit del av vår kommunikation och marknadsföring sen tidigare. Kanske har de redan kikat på din hemsida utan att köpa din produkt? Då är retargeting en perfekt metod för att påminna mottagaren om dig, exempelvis genom en riktad annons på Facebook. 

  • Lookalike: Även kallad tvillingmålgrupp. Här använder du information om tidigare målgrupper för att nå nya människor med liknande egenskaper (du kan exempelvis efterlikna din retargeting-målgrupp) som du inte når via vanlig prospektering. 

Nollmätning 

Innan du ska påbörja din marknadsföringsinsats måste du fundera kring hur nuläget ser ut. Genom att se över det rådande engagemanget på dina kanaler (såsom din hemsida, dina sociala medier etc) får du en grund att utgå efter i ditt vidare arbete. Mot denna grund mäter du sedan effekten av dina insatser. En nollmätning gör det även enklare att sätta KPI:er. Hur mycket ska trafiken öka med? Eller med hur många följare ska ditt företag ha ökat på LinkedIn innan årets slut?

Optimering 

Ur ett growth marketing-perspektiv är optimering de förbättringar du gör för att nå bästa möjliga resultat i din marknadsföring. Här kan du testa exempelvis vad som händer om du byter ämnesrad för nyhetsbrev eller lägger till nya extensions i Google Ads. Optimering är något som sker kontinuerligt för att hela tiden förbättra marknadsföringen.  

Datakällor 

En datakälla innehåller relevant information om exempelvis var en besökare kommer ifrån, hur lång tid de har spenderat på hemsidan eller hur många som sett inlägget och så vidare.  Exempel på datakällor är Facebook, Twitter, Google eller direkttrafik till en hemsida. 

Google Analytics 

Google Analytics är ett verktyg för webbanalys.  Genom verktyget är det möjligt att följa besökarens webbaktivitet. Du kan exempelvis se hur många som besöker sidan och när, vart de kommer ifrån, vilka undersidor de går in på eller hur länge de stannar på sidan.   

Dashboard

En dashboards är ett hjälpmedel för att visualisera relevant data. Oftast hämtar du statistik från en hemsida eller sociala kanaler och väljer ut vad som ska visas, sedan uppdateras siffrorna i realtid. 

Du kan exempelvis få tydliggjort hur många som besökt hemsidan, hur länge de stannat eller ta in data från sociala medier för att analysera hur annonseringen har gått. Du kan även lyfta fram viktiga KPI:er och målsättningar för att enkelt visa resultatet och effekten.

Fördelen med dashboards är att du inte behöver se över statistiken manuellt, och att medarbetare och övriga kan se statistiken i realtid. Ett vanligt verktyg som dessutom är gratis att använda är Google Data Studio

Cookies 

Cookies är textfiler som innehåller data och som lagras i din webbläsare. Genom cookies kan hemsidan komma ihåg och identifiera om du är en ny besökare eller återkommande. Det finns två typer av cookies: 

  • Förstapartscookies samlar in och lagrar data för den befintliga webbplatsen. 

  • Tredjepartscookies samlar in data till tredjepartsaktörer. En sådan aktör kan vara exempelvis Facebook, där datan samlas in för att användas i marknadsföringssyfte. En tredjepartscookie behöver alltid användarens medgivande.

Growth Hacking

Till skillnad från growth marketing, som endast avser marknadsföring, så är growth hacking ett bredare begrepp. Growth hacking handlar om hur du kan hitta genvägar för att få din verksamhet att växa – oavsett avdelning.

A/B-tester

A/B-tester är en metod som används för att undersöka hur användare eller innehåll presterar. Testet utförs genom att testa två olika faktorer mot varandra. A/B-test passar ifall du vill veta vilken faktor som driver bäst konverteringar. 

AIDA-modellen 

Med hjälp av den klassiska AIDA-modellen kan du kartlägga hur en kund eller målgrupp rör sig mot att genomföra ett köp. Modellen utgår ifrån fyra olika steg: 

  • A – Attention: Hur fångar du målgruppens uppmärksamhet?

  • I - Interest: Hur får du dem intresserade av det du vill säga? 

  • D - Desire: Hur får du dem att vilja ha vår produkt/tjänst, börja arbeta hos dig eller bli medlem? 

  • A - Action: Hur får du målgruppen att agera och ta beslutet att exempelvis köpa något eller bli medlem?  

AARRR-modellen 

Denna modell är en annan strategi för att kartlägga alla delar du kan påverka för att öka chanserna att konvertera din målgrupp till användare och återkommande kunder.

  • A – Acquisition: Hur hittar målgruppen ditt företag eller din organisation? 

  • A - Activation: Utför målgrupper de handlingar vi vill att de ska göra?

  • R - Retention: Fortsätter målgruppen att interagera med vårt varumärke och/eller våra produkter?

  • R - Referral: Tycker målgruppen om vår tjänst/produkt och berätta om den för andra? 

  • R - Revenue: Vill målgruppen betala för vår tjänst/produkt? 

Bootstrapping 

Bootstrapping är en metod som främst används av start-ups, och som innebär att företaget finansierar sig själva utan att ta in externt kapital. Finansieringen består exempelvis av vinst från konsultverksamhet eller egna investeringar. 

Tactical engagement 

Hur kan du använda andras nätverk för att sprida ditt innehåll? Genom att intervjua, nämna och tagga andra aktörer i ditt eget innehåll ökar du möjligheten att personerna delar vidare och därmed ökar spridningen av innehållet. Detta är en perfekt metod om du vill växa mer organiskt. Vill du lära dig mer om hur du får spridning av ditt innehåll på sociala medier? Läs i så fall vårt inlägg “I algoritmernas labyrint – så skapar du innehåll som når ut”.

 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

Google Analytics 4 är här – så GDPR-säkrar du din webb

Nästa
Nästa

Så undviker du fallgroparna med att jobba datadrivet