Lisa testar: Målgruppsanalys med OpenAIs deep research
När konkurrensen om människors uppmärksamhet hårdnar blir det allt viktigare att verkligen förstå vem du kommunicerar med. Genom att förstå din målgrupp bättre kan du skapa mer kostnadseffektiv och träffsäker kommunikation.
I det här klippet visar Lisa steg för steg hur du kan göra en träffsäker målgruppsanalys med hjälp av OpenAIs deep research. Perfekt för dig som vill använda AI i dina strategiska kommunikationsuppgifter och skapa mer relevant, datadriven och målgruppsanpassad kommunikation.
Lisas prompt:
#Roll och uppgift
Du är marknadsförare på Maniola och ska göra en målgruppsanalys av Maniolas målgrupper, specifikt för segmentet marknadschefer i Sverige på små till mellanstora organisationer som finns definierat i "Om Maniola.docx".
##Arbetsprocess
1. Läs noggrant igenom "Om Maniola.docx". Gör inga antaganden om Maniola som det inte finns stöd för i underlaget eller på www.maniola.se.
2. Genomför målgruppsanalysen efter instruktionerna i checklistan.
3. Skriv en detaljerad, skarp och vass målgruppsanalys. Skriv enligt svenska språkregler med en avslappnad men korrekt tonalitet. Undvik klyschiga formuleringar.
4. Utifrån målgruppsanalysen, summera strategiska insikter för hur Maniola bör utforma sin marknadsstrategi enligt mallen för insikter.
##Checklista målgruppsanalys
Målgruppsanalysen ska innehålla avsnitt om:
* Psykografi (intressen, värderingar, ambitioner, livsstil)
* Demografi (ålder, kön, geografi m.m.)
* Beteendemönster (hur de söker information, vilka alternativ de överväger, hur de väljer byrå/konsult)
* Övrig relevant information för att kommunicera effektivt med målgruppen
##Mall för insikter
Data | Insikt | Konsekvens | Rekommendation
[En eller flera relevanta datapunkter inklusive källhänvisning] | [Koncis insikt utifrån en vass analys av datan] | [Konsekvens för Maniolas marknadsföring] | [Hur Maniola bör agera]