SEO för ChatGPT – så funkar det

 

Med ChatGPT:s nya sökfunktion står vi inför en förändring i hur företag syns och kommunicerar online. För att hjälpa kommunikatörer och marknadsförare att strategiskt optimera sitt innehåll har vi sammanställt praktiska tips för att optimera för ChatGPT.

 
 

 
 

Konkreta tips för att optimera för ChatGPT

  1. Kontrollera din synlighet på Bing
    Eftersom ChatGPT använder Bing Search är korrekt indexering i Bing Webmaster Tools avgörande. Många använder idag Google Search Console för att följa upp sitt organiska sökresultat, men missar att använda Bings motsvarighet Webmaster Tools (länk). Säkerställ att du med ditt SEO-arbete ökar din synlighet på Bing.

  2. Anpassa ditt innehåll för frågebaserad sökning
    ChatGPT är byggt för att besvara frågor. Genom att optimera ditt innehåll för frågebaserade söktermer stärker du både din synlighet och relevans. Du kan exempelvis identifiera frågor relaterade till ditt ämne, formulera rubriker och avsnitt i en konverserande ton, t.ex. "Hur fungerar AI i marknadsföring?" samt skapa Skapa FAQ-sektioner som är lätta för AI att läsa av och använda som färdiga svar.

  3. Använd naturligt och konverserande språk
    Även om många fortfarande främst kommunicerar med ChatGPT i text har sedan november 2024 röstfunktionen i appen varit tillgänglig. Skriv som om du pratar direkt med en användare. Undvik överdriven användning av nyckelord och onaturliga meningsstrukturer och anpassa tonen för att passa din målgrupp, t.ex., pedagogisk för utbildning eller vänlig för allmänna frågor.

  4. Gör innehåll som "står på egna ben"
    Till skillnad från Google, som länkar till externa sidor för fördjupad information, presenterar ChatGPT svar som ska ge användaren all nödvändig information direkt i texten. Börja med en kort, direkt sammanfattning som besvarar frågan snabbt, följ upp med förklaringar och detaljer för de som vill veta mer och täck in flera aspekter av en fråga för att säkerställa att användaren inte behöver komplettera sitt svar någon annanstans.

  5. Prioritera trovärdighet och kvalitet
    ChatGPT sammanställer svar baserat på trovärdiga mönster i sin data. Genom att källhänvisa i din text ökar du chansen att bli citerad av ChatGPT. Även att använd verifierbara data och undvik spekulativt eller vilseledande innehåll är till din fördel.

 
 

Kan jag se om min trafik kommer från ChatGPT?

Trafiken som kommer in till din hemsida via ChatGPT.com, det vill säga att användaren använt ChatGPT i en webbläsare, hamnar under kanalgruppen “Referral” i dina användarstatistik i Google Analytics. Dock fick det ingen direkt identifiering av trafiken som kommer från ChatGPTs app. Dock kan du hålla uppsikt över om direkttrafiken eller oklassificerad trafik ökar i samband med att du SEO-optimerar för ChatGPT, då trafiken troligtvis kommer grupperas där.

 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

Brist på AI-strategi skapar ett A-lag och B-lag i kommunikationsbranschen

Nästa
Nästa

ChatGPT som sökmotor - ett alternativ till Google?