Sociala medier 2024: 5 trender och praktiska tips

 

Våra sociala medier accelererar i sin utveckling och blir allt mer AI-styrda. Samtidigt blir plattformarna fler och användarna mer kräsna. Som kommunikatör eller marknadsförare är det viktigt att hålla sig informerad om dessa förändringar. Vi har identifierat sex tydliga trender som kommer att prägla ditt arbete under 2024.

 

 
  1. Explosiv tillväxt av AI-baserat innehåll

Mellan 2022 och 2023 steg intresset för att lära sig om generativ AI med 550%*, en trend som inte visar några tecken på att avta. Förbered dig därför på en kraftig ökning av AI-baserat innehåll i sociala kanaler under det kommande året. 

Även om många marknadsförare har börjat utforska potentialen med generativ AI och ser positivt på utvecklingen är användarna mer skeptiska och uttrycker en risk för minskat förtroende. Lösningen? Att använda programmen på ett genomtänkt sätt. Det handlar inte längre om vem eller vad som skapar ditt innehåll; utan om upplevelsen det ger användaren. Lägg därför stor vikt vid att det du publicerar känns genuint, äkta och går i linje med ditt varumärke. Viktigt att tänka på är även att generativ AI ska användas med ett tydligt syfte och mål,  och inte bara “för att”.

Huvudsakliga användningsområden för AI inom sociala medier:

  • Bollplank för idéer och koncept

  • Tips och rekommendationer kopplat till målgrupper, kanaler och innehåll

  • Redigering och förfinande av texter för annonser och inlägg

  • Summering och förtydligande av nyckelinsikter från längre texter

  • Generering av bilder och videos

  • Bildredigering

Om du ännu inte har börjat utforska möjligheterna med generativ AI eller bara vill lära dig mer om hur dina AI-baserade arbetsprocesser kan effektiviseras kan du signa upp dig på vårt nyhetsbrev:

AI för kommunikation.

 

 
 
 

2. Fokus på kundrelationer

Det kommande året kommer sociala medier att fungera som en plattform för att bygga kundrelationer, vilket gör att säljfokuset kommer att minska. Att bygga varumärke och skapa innehåll som tilltalar målgruppen blir i och med detta avgörande. För att lyckas behöver du som arbetar med sociala medier se bortom kortsiktiga resultat och direkta inkomster och istället fokusera på att skapa innehåll för hela kundresan. Genom att inkludera innehåll som både skapar kännedom, engagerar och konverterar kommer du att bygga intresse, förtroende och lojalitet hos din målgrupp. Detta gör att varumärkets digitala närvaro förstärks – vilket i det långa loppet kommer att bidra till en stark och hållbar tillväxt.

 

För att lyckas behöver du som arbetar med sociala medier se bortom kortsiktiga resultat och direkta inkomster och istället fokusera på att skapa innehåll för hela kundresan.
 

Håll koll på hur ditt varumärke utvecklas genom att definiera tydliga KPI:er och relevanta datakällor till dina kommunikations- och marknadsföringsmål. Följ sedan upp på både de betalda och organiska resultaten.

 

 

3. Prioriterade plattformar

Antalet sociala medieplattformar växer i en hastighet som utmanar många marknadsavdelningar. Framöver kommer vi därför att behöva prioritera. Genom att dra ned på alternativen och endast vara aktiva på dem som exempelvis genererar högst engagemang och ROI kan tid frigöras för mer genomtänkta strategier och kvalitativ innehållsproduktion. De traditionella plattformarna kommer därmed inte alltid att vara de självklara valen, och nya plattformar kommer att behöva genomgå en noggrann analys innan de eventuellt integreras.

Genom att ha en god förståelse för din målgrupp och analysera respektive plattforms styrka och svaghet kan du prioritera mellan alternativen på ett effektivt sätt. Utgå till exempel från var din målgrupp är som mest aktiv, var de föredrar att få sin information från, samt vilken kanal som ger bäst effekt. 

 

 

4. AI-baserade algoritmer

Just nu genomgår våra sociala medie-flöden en tydlig förändring där användarna exponeras för mer rekommenderat innehåll från sidor och personer de själva inte valt att följa. Bakom denna utveckling ligger AI-baserade algoritmer. För att behålla synlighet blir det därför viktigare än någonsin att skapa engagerande innehåll som kan vara attraktivt för både följare och icke-följare. 

De nya algoritmerna strävar dessutom efter att behålla sina användare på plattformen. De prioriterar därför innehåll som engagerar direkt med hjälp av tillgänglig information, snarare än inlägg med externa länkar. Om du producerar mycket innehåll med målet att driva trafik bör du därför överväga att omvärdera din strategi. Genom att informera och engagera målgruppen direkt på plattformen minskar risken för att din synlighet och räckvidd minskar över tid.

 

 

5. Underhållande innehåll

Nya undersökningar visar att överdriven eller repetitiv marknadsföring av det egna varumärket är den starkaste anledningen till att följare får en negativ bild av företag på sociala medier. Det som istället efterfrågas är underhållande innehåll. Genom att följa användarnas önskemål och skapa relaterbart och engagerande content ökar du chansen att ge företaget en positiv association och en naturlig plats i flödet.

Vad som uppfattas som underhållande beror på din målgrupps preferenser, men några ledord kan till exempel vara: inspirerande, humoristiskt, undervisande eller känsloväckande.

Genom att titta på vilka populära kreatörer din målgrupp följer kan du få inspiration och idéer för hur du kan skapa innehåll i linje med din målgrupps preferenser.

 
 

*Social trends 2024, Hootsuite

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

Budskapsplattform - nyckeln till effektiv kommunikation

Nästa
Nästa

Strategiska nyckeltal för en framgångsrik marknadsföring