Strategiska nyckeltal för en framgångsrik marknadsföring

 

En framgångsrik marknadsföring kräver en stark koppling mellan affärsmål, marknadsföringsmål och nyckeltal. Vi bryter ned stegen för hur du som marknadschef går tillväga för att lyckas.

 

 

Affärsmål varierar mellan olika företag och kan vara allt från att öka i intäkt till att expandera på nya marknader eller att lansera en ny produkt. För att utveckla en framgångsrik marknadsföringsstrategi är det nödvändigt att du som marknadschef förstår och utgår från verksamhetsmålen.

Det första steget är att bryta ner verksamhetsmål till marknadsföringsmål. Typiska exempel på marknadsföringsmål inkluderar att öka antalet leads, locka besökare till webbplatsen från en ny marknad, eller att höja medvetenheten kring en ny produkt eller tjänst. Denna nedbrytning är grunden till en framgångsrik marknadsföringsstrategi.

Gör målen SMARTa

När du utformar dina marknadsföringsmål rekommenderar vi ramverket SMART. Genom att tillämpa ramverets kriterier säkerställer du att målen är tydliga, uppnåeliga och mätbara.

Specifikt: Målen bör vara tydligt definierade. Det är avgörande att alla som ska arbeta med målen förstår vad som ska uppnås, även de som inte var med och formulerade dem.

Mätbart: För att kunna följa upp resultatet behöver målen vara mätbara. Det bör finnas ett kvantifierat nyckeltal för att undvika godtycklighet i utvärderingen.

Accepterat: Säkerställ att målet utgår från ett verksamhetsmål, och stäm av att du prioriterat rätt med din närmaste chef.

Realistiskt: Målen behöver vara realistiska och uppnåeliga. Det är viktigt att sätta förväntningarna i linje med de tillgängliga resurserna (tid, kompetens, budget) inom verksamheten.

Tidssatt: Målen bör ha en definierad tidsram för att skapa struktur och möjliggöra rätt prioritering. Tidsramen definierar också när målen ska utvärderas.

Dela dina marknadsföringsmål och nyckeltal med hela teamet för att säkerställa att alla har en gemensam förståelse för deras betydelse och hur de påverkar verksamhetsmålen.

Kartlägg kundresan

När dina marknadsföringsmål är formulerade är det dags att identifiera målgrupper för varje mål. Vem är det du vill påverka? Det kan till exempel vara VD:ar på stora företag, kunder på en ny marknad, eller potentiella medlemmar. 

Genom att undersöka målgruppens beteende och kartlägga deras resa, från nuvarande situation till önskat läge, kan du identifiera vilka faser de går igenom för att ta sig dit. Hur letar de information? Vilka personer påverkar dem? Vilka medier använder de? Den viktiga frågan att ställa sig är var och hur i denna resa som ditt varumärke kan vara relevant.

Med hjälp av kundresan som nulägesanalys kan du sedan planera lämpliga kommunikationsaktiviteter och sätta nyckeltal på ett sätt som kopplar an till ditt SMARTa marknadsföringsmål. 

Exempel:

    Om affärsmålet är att etablera ditt företag i Norge kan målet vara att öka webbtrafiken (antal besök) från personer bosatta i Norge. För att göra detta till ett SMART marknadsföringsmål kan vi skriva:

    "Få 10% fler besökare från Norge till webbplatsen under december jämfört med samma månad föregående år."

    En marknadsföringsaktivitet för att uppnå detta kan vara annonsering mot målgruppen. Då kan du använda nyckeltal som till exempel cost per click (CPC) och click through rate (CTR) för att följa upp aktivitetens effektivitet.

    Genom dessa nyckeltal kan olika aktiviteter jämföras och utvärderas mot varandra, och du får då svar på vilket av dina initiativ som genererat traffik mest effektivt (i detta fall lägst CPC respektive högst CTR).

 

 
 
 

Använd släpande och ledande nyckeltal

I vårt exempel är ökad webbtrafik den mätbara delen i det SMARTa marknadsföringsmålet, medan CTR är nyckeltalet för en aktivitet. Dessa två är bra exempel på hur man kan använda släpande och ledande nyckeltal. Genom att analysera både ledande och släpande nyckeltal kan du få en mer omfattande förståelse av hur er marknadsstrategi presterar över tid.

Släpande nyckeltal (ökad webbtrafik) återspeglar historiska prestationer och visar resultatet av tidigare genomförda aktiviteter. Ökad webbtrafik uppstår dock inte ur tomma intet – utan är oftast ett resultat av andra marknadsföringsaktiviteter.

Ledande nyckeltal click through rate (CTR) är framtidsinriktade, och används för att förutsäga kommande resultat. Till exempel: ju högre CTR vi har i våra annonser, desto fler besök får vi till vår webb.

 

 
 
 

Uppföljning av nyckeltal och marknadsföring

Regelbunden uppföljning och analys av dina nyckeltal är viktigt och bör göras med hjälp av lämpliga datakällor (t. ex. Google Analytics 4, Meta, Google Ads) och verktyg för datavisualisering (t. ex. dashboard-verktyg som Looker Studio, Power BI). Analysera varför resultatet har utvecklats som det gjort, och dra lärdomar av dessa insikter. Hur bör vi agera – både på kort och lång sikt?

Att vara flexibel och anpassa er marknadsstrategi baserat på data är nyckeln till att hålla er marknadsföring relevant och effektiv över tid.

 
 
 

 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

Sociala medier 2024: 5 trender och praktiska tips

Nästa
Nästa

Så kan yrkesföreningar växa medlemsbasen