Guide: Så gör du en effektiv målgruppsanalys

En grupp med människor från maniolas målgrupp som ler.
 

I dagens brusande informationsflöde är det viktigare än någonsin att lägga tid på en kvalitativ målgruppsanalys. Genom att skapa bättre förståelse för din målgrupp öppnar du upp för att skapa mer kostnadseffektiv och träffsäker kommunikation.

 

 

En målgruppsanalys är en samling insikter som hjälper dig att förstå vilka som ingår i din målgrupp samt deras drivkrafter och beteenden. Den hjälper dig att ta rätt beslut i utvecklingen av din kommunikation och dina tjänster eller produkter.

Steg 1: Ringa in och segmentera din målgrupp

Innan du påbörjar arbetet med en målgruppsanalys bör du säkerställa att du har en väldefinierad målgrupp, eller idealkundsprofil som det kan kallas inom B2B. Reflektera över hur du ringar in gruppen människor ni önskar nå, genom att definiera vad som är gemensamt för dem. Det är viktigt att avgränsa och prioritera, framförallt för att säkerställa att budgeten för marknadskommunikation ska räcka till att bearbeta hela målgruppen.

När du har skapat en tydlig definition av vilka som ingår i din målgrupp är det dags att segmentera dem, baserat på till exempel vad de har för roll, var de befinner sig i kundresan, eller deras nuvarande relation till företaget. Med hjälp av denna uppdelning kan du öka relevansen i kommunikationen. Men det är viktigt att komma ihåg att ju fler segment du delar upp målgruppen i, desto mer resurser krävs för att tillgodose de olika behoven. Se därför till att prioritera de uppdelningar som ger störst effekt.

 

 

Steg 2: Definiera syftet med målgruppsanalysen

Innan du påbörjar analysen bör du ha definierat ett tydligt syfte som matchar dina affärs- och kommunikationsmål. Det här steget hjälper dig att ta beslut om vilka frågor du behöver få svar på och vilka undersökningsmetoder som lämpar sig bäst.

Att inte vara tydlig med syftet är ett vanligt misstag, som ofta leder till att man försöker få med alldeles för många generella frågor i målgruppsanalysen, vilket i sin tur gör den mindre värdefull.

Vad vill du uppnå? Hur kommer du att agera baserat på resultatet av analysen? Vilka vägval önskar du få hjälp med att ta beslut om?

Vad vill du uppnå? Hur kommer du att agera baserat på resultatet av analysen?
 

 

Steg 3: Välj metoder och genomför undersökningar

Med syftet i åtanke är nästa steg att välja de metoder som krävs för att samla in information om målgruppen. Detta sker ofta genom en kombination av kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder, vilka tillsammans har potential att ge heltäckande svar på dina frågeställningar.

Kvalitativa metoder

Kvalitativa undersökningsmetoder passar utmärkt för att utforska målgruppens behov, önskemål och upplevelser. Genom att genomföra intervjuer eller användartester kan du få mer djuplodande svar, skapa nya insikter eller identifiera viktiga problemområden. Även om det kan verka som att kvalitativa studier kräver mycket arbete visar forskning att endast fem sessioner kan räcka för att identifiera upp till 80% av problemen som din målgrupp upplever.

Exempel på kvalitativa metoder är:

Djupintervjuer

Genom att genomföra djupintervjuer kan du få svar på mer komplexa frågor som “varför?” och “hur?”. Det kan hjälpa dig att hitta anledningen bakom målgruppens åsikter, beteenden och preferenser. Intervjuformen är särskilt användbar för att skapa djupare förståelse och perspektiv, vilket ofta bidrar till att du kan upptäcka helt nya insikter och möjligheter.

Fokusgrupper

När du intervjuar flera personer samtidigt får du möjlighet att ta tillvara på dynamiken som uppstår när deltagarna bygger vidare på varandras tankar och idéer, vilket kan leda till rikare och mer mångfacetterade insikter. Det är dock viktigt att vara medveten om risken för att vissa röster kan överrösta eller påverka de andra, vilket kan ge en skev bild av gruppens åsikter.

Observationer och användartester

Observationer eller användartester är en metod där du observerar personer från målgruppen när de använder sig av dina produkter, din tjänst eller webbplats. Denna teknik visar hur användare responderar och interagerar med det du erbjuder. Är tjänsten användarvänlig? Hittar användaren rätt? Framgår budskapet tydligt? Nyckeln till framgångsrika användartester är att som observatör hålla sig i bakgrunden för att inte påverka beteendet hos den som testar. Eventuella frågor bör du därför spara till efter testet.

Två personer med mörkt hår och glasögon som sitter framför en dator och gör ett användartest till en målgruppsanalys.

Kvantitativa metoder

Med kvantitativa metoder kan du få fram statistik och fakta. Dessa metoder är särskilt effektiva om du vill bekräfta ett antagande eller en hypotes genom att till exempel ta reda på hur många som upplever ett visst problem, eller hur stor andel som favoriserar en viss lösning. Resultatet från kvantitativa undersökningar ger konkreta siffror som ofta kan ligga till grund för strategiska beslut och hjälpa dig att prioritera vilka åtgärder som bör tas. 

Exempel på kvantitativa metoder är:

Enkätundersökningar

Med hjälp av enkätundersökningar kan du få tillgång till svar som antingen bekräftar eller slår hål på dina hypoteser. Det är ett tidseffektivt sätt att nå ut med relevanta frågor till en större grupp människor, och ger dig möjligheten att samla in värdefull feedback. Kom ihåg att du alltid bör formulera enkäter på ett tydligt och neutralt sätt för att säkerställa avläsbara och ärliga svar.

Mätningar

Genom att utföra olika typer av mätningar kan du samla in kvantitativ data om målgruppens beteenden. Dessa mätningar kan inkludera webbplatsanalyser för att kartlägga beteendemönster, eller analyser av användardata där du till exempel tar reda på hur ofta din målgrupp genomför ett köp eller kontaktar kundtjänst. 

Du kan även ta del av sekundärdata från externa parter, som till exempel Google.

 

 

Steg 4: Sammanställ och agera på insikterna

Analysera lärdomarna och slå fast om dina hypoteser visat sig vara sanna eller inte. Sammanfatta insikterna i en rapport som du kan dela med dina kollegor eller andra intressenter som behöver involveras för att agera på resultatet.

Omvandla din nyfunna kunskap till konkreta åtgärder och säkerställ att det finns en plan för hur ni ska agera på det du lärt dig i målgruppsanalysen. Använd de identifierade behoven, preferenserna och beteendemönsterna hos målgruppen som grundpelare i din framtida kommunikation. Låt dem återspeglas i budskap, kanalval och paketering. Det är viktigt att hålla insikterna från målgruppsanalysen uppdaterade, och att låta dem vara en aktiv del i de beslut som fattas.

 

 
 
 

Kontakt

Mer kunskap och inspiration

Föregående
Föregående

AI för chefer: Skapa en AI-vänlig arbetsmiljö för ökad produktivitet och innovation

Nästa
Nästa

Budskapsplattform - nyckeln till effektiv kommunikation