Spara tid och höj kvaliteten – så väljer du rätt AI-stöd i din arbetsprocess
Bild: OpenAI
Som kommunikatör eller marknadsförare brottas du ofta med tidsbrist för både innehållsskapande och analys, samtidigt som kraven på snabba leveranser och tydliga resultat ökar. Många vill ta hjälp av AI, och många har en önskan om att skräddarsy lösningar som följer interna processer och tar hänsyn till organisationens guidelines kring exempelvis tonalitet och struktur – men frågan är hur mycket anpassning och automatisering som egentligen behövs för olika typer av uppgifter.
Vi på Maniola möter dagligen organisationer som vill effektivisera sitt kommunikationsarbete med ny teknik, där målet ofta är att både spara tid och höja kvaliteten. I den här guiden visar vi tre nivåer av AI-stöd – från enkel chatt till skräddarsydd GPT och full automatisering – och vad som passar bäst beroende på uppgiften.
Vanlig chatt – bäst för engångsuppgifter och bollplank
Den vanliga chatten i verktyg som ChatGPT eller Copilot fungerar utmärkt för uppgifter du gör någon gång då och då, eller när du vill testa nya prompttekniker. Behöver du snabbt göra research om ett nytt ämne, bolla idéer eller få feedback på en text? Starta en chatt, skriv din prompt och få svar direkt.
Exempel från vardagen
Snabbt hitta statistik till ett kommande event
Få tips om hur en text kan göras mer tillgänglig och lättläst
Bolla innehållsidéer
Fördelar
Det är enkelt att komma igång. Du kan testa dig fram och utforska olika prompttekniker, experimentera med funktioner som djup research, och få inspiration för hur man kan använda AI-textverktyget för fler arbetsuppgifter.
Nackdelar
Varje gång du använder verktyget måste du manuellt lägga in relevant information som gör att resultatet blir relevant: bakgrund om din organisation, era målgrupper och tonalitet. Det tar tid, och kan dessutom göra resultaten inkonsekventa – om du och din kollega är olika bra på att prompta kommer ni också få stor skillnad i resultatet.
Skräddarsydd GPT – för återkommande arbetsuppgifter
Om du eller dina kollegor ofta analyserar eller producerar liknande material, som kampanjplaner, inlägg i sociala medier eller rapporter, är en skräddarsydd GPT det smartaste valet. Här lägger du in allt en gång – t. ex. varumärkets tonalitet, mallar och målgrupper – och sedan minns GPT:n den informationen varje gång du använder den.
Exempel från vardagen
Skriva texter till en målgrupp i samma ton och struktur, oavsett vem som skriver
Skriva om artiklar från webben till inlägg i sociala medier eller puffar i nyhetsbrev
Analysera rapporter och få skräddarsydda analyser och rekommendationer
Fördelar
Du sparar tid, ökar kvaliteten och kan vara säker på att alla i teamet arbetar konsekvent. En skräddarsydd GPT kan dessutom kopplas till andra verktyg via API för att skapa ännu mer effektiva arbetsflöden.
Nackdelar
Det kräver lite mer tid och kunskap att komma igång – och ibland hjälp av en utvecklare för att integrera med andra system.
Automatisering med AI – låt verktygen jobba självständigt
Vill du ta nästa steg och automatisera hela arbetsflöden? Då kopplar du ihop skräddarsydda GPT:er med dina andra arbetsverktyg via API så att de samarbetar helt utan mänsklig inblandning. Flera olika skräddarsydda GPT:er, med egna specialistkunskaper, kan då samarbetar med varandra för att leverera bästa möjliga resultat. Sådana automatiserade flöden kan till exempel samla in information för omvärldsbevakning, analysera informationen, skapa och publicera relevant innehåll vid schemalagda tider, och skicka dig en analys om hur innehållet presterade.
Exempel från vardagen
Få veckovis analys av konkurrenternas aktiviteter
Automatisera publicering och rapportering för digitala kampanjer
Bevaka medier och få förslag på händelser att agera på (t. ex. replik på debattartikel)
Fördelar
Maximal tidsbesparing och minskad risk för manuella misstag. Automatiseringen är flexibel och kan anpassas när ni byter system eller verktyg.
Nackdelar
Det kräver att du har tillgång till utvecklare och är tydlig i din beställning – eftersom alla lösningar blir skräddarsydda efter dina behov.
Sammanfattning: Vad passar dig bäst?
Vanlig chatt: För snabba frågor, engångsuppgifter och utforskande av verktyget.
Skräddarsydd GPT: För återkommande arbetsuppgifter som kräver god kunskap om verksamheten/varumärket och där konsekvens och kvalitet är viktigt.
Automatisering med AI: När du vill att skräddarsydda GPT:er hjälper dig med fler delar i arbetsprocessen och samarbetar med andra verktyg och system.
Vill du veta mer om hur ni kan implementera AI i era arbetsprocesser? Hör gärna av dig så hjälper vi till.
Mer kunskap och inspiration